“Dat is toch niet nodig en het is vast heel moeilijk.” Dit zijn misvattingen die veel mensen tegenhouden om passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen en jongeren te realiseren. Voor ons nieuwe project in de regio Leiden gaan we samen met jongeren van 10 tot ongeveer 20 jaar deze en andere vooroordelen over hoogbegaafdheid doorbreken. Dit gaan we doen door jongeren die zelf problemen (hebben) ervaren, te leren om zelf een documentaire te maken, waarin ze hun verhaal vertellen, laten zien wat hoogbegaafdheid inhoudt, hoe het te herkennen is en hoe goed onderwijs voor hen wel mogelijk is. Tijdens de filmlessen en het maakproces richten we ons niet alleen op de inhoud van de film, maar ook op de vraag hoe we de film effectief kunnen inzetten om blijvende impact te maken. Vervolgens gaan we met behulp van de film met betrokkenen uit het onderwijs in gesprek. Dit doen we samen met de deelnemers die dat willen, zodat ze ontdekken dat het ertoe doet wat zij te vertellen hebben, er naar hen geluisterd wordt en mét hen gepraat wordt in plaats van alleen maar over hen.
Dit doen we omdat hoogbegaafde kinderen en jongeren relatief vaak vastlopen in het onderwijs. Sommigen worden langdurig ziek en stromen af of vallen uit. Een deel van hen raakt zo helemaal verstoken van onderwijs. Onderzoek toont aan dat 25 tot 40 procent van de leerlingen die niet naar school kunnen, hoogbegaafd zijn. Andere hoogbegaafde kinderen blijven wel op school, maar verliezen hun motivatie doordat ze onvoldoende uitgedaagd worden.
We doen dit samen het de stichting Kenniscentrum Makkelijk Lerenden. We zitten nu midden in de fondsenwerving en hopen dit voorjaar te kunnen starten!