Wat houdt me bezig

Over film en andere zaken

Voordelen van video bij online communicatie

Video heeft een grote toegevoegde waarde voor online communicatie en marketing, want:

  • wanneer video is ingebed op de landing page van een website, wordt het contact met de doelgroepen sterker, het vertrouwen in een pagina met video is groter. De bezoekers, en onder hen ook degenen die besluiten nemen in organisaties, willen het gezicht zien van degene met wie ze te maken krijgen. Dat geldt trouwens ook voor reporters en bloggers die op zoek zijn naar experts in een bepaald vakgebied of onderwerp. Kortom, video is een goede manier om expertise te laten zien en vertrouwen te wekken bij een individu;
  • bezoekers van de website blijven langer op de pagina om (een deel van) de video te bekijken. Zoekmachines registreren dit en zien het als signaal dat deze pagina interessante inhoud heeft. De kans dat Google deze pagina bovenaan de zoekresultaten plaatst, is aanzienlijk groter. Vooral als de film is geupload op YouTube, dat immers eigendom van Google is, is dit effect sterk. Om de video’s te optimaliseren voor de vindbaarheid (SEO), moeten de titel en de beschrijving van de video helder en makkelijk te begrijpen zijn. Dus al te overdrachtelijke po√ętische titels werken niet.
  • video komt tegemoet aan de behoefte van mobiele internetgebruikers. Inmiddels kijkt 90 procent van de mensen video’s op hun smartphone of tablet. YouTube meldt dat het kijken van video op smartphone en tablet elk jaar met 100 procent toeneemt.
  • video wordt eerder gedeeld op social media dan geschreven tekst. Hierdoor bereikt de inhoud een groter publiek.
  • bij een e-mailcampagne met een video klikken de ontvangers vaker door, waardoor .

Om video’s optimaal in te zetten bij communicatie en marketing, moeten ze wel aangepast zijn aan het gebruik op verschillende kanalen. Wanneer de video bijvoorbeeld op Facebook ingezet wordt, is het goed te weten dat veel Facebookgebruikers video’s kijken zonder het geluid aan te zetten. Om daarop in te spelen is het goed de video’s te voorzien van tekst in beeld of ondertiteling.

Ook is het op social media beter om de video direct te uploaden dan om een link te plaatsen. Bijvoorbeeld LinkedIn, dat veel gebruikt wordt door professionals, zal een video die direct op het platform is geupload, beter onder de aandacht van volgers brengen dan wanneer alleen een link is geplaatst. De reden is dat LinkedIn, en ook andere platforms, de bezoekers liever op het platform houden.

Als een beeld meer zegt dan duizend woorden, vertelt een video een verhaal! Hoe dat werkt, daar zal ik binnenkort meer over schrijven.